STRATEGI PEMBINAAN BUDAYA ILMU DALAM
KALANGAN GENERASI MUDA ISLAM
Mohd. Nur Hilmie Bin Milus
Pendahuluan
Prof. Paul Kennedy dalam bukunya“The Rise and Fall of the Great Powers: Economic Change and Military
Conflict from 1500 – 2000” telah menganalisis terdapat 2 faktor utama yang
saling berkaitan berkenaan kebangkitan dan kejatuhan sesebuah Negara. Faktor-faktor
tersebut adalah tentang kewibawaan sistem dan kuasa ekonomi, dan kekuatan
teknologi ketenteraan. Analisa ini dibuktikan melalui kajian beliau terhadap
jatuh bangun kuasa-kuasa besar pada abad ke-16 hingga ke-20 masihi seperti
kerajaan Islam Turki, Mughal India, Dinasti Ming China, Jepun, Rusia dan
lain-lain. Namun demikian, Profesor Wan Mohd. Nor Wan Daud telah menganalisis
lebih dalam lagi dasar kewujudan kedua faktor utama di atas adalah akibat
daripada kepuasan, keangkuhan, kejumudan dan kebebalan sikap mereka terhadap ilmu. Hal ini adalah sebab utama
kelemahan sistem ekonomi dan ketenteraan mereka lumpuh dan akhirnya mengalami
kejatuhan. Terdapat benarnya penyataan ini apabila tokoh pemikir ulung
peringkat antarabangsa, Tan Sri Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas
mengungkapkan bahawa kelemahan yang terdapat pada sistem-sistem utama dalam
Negara merupakan jelmaan gejala “kekeliruan dan penyelewengan dalam ilmu”.
Demikian juga apabila
tokoh kebanggaan Islam di Turki, Badi’uzzaman Said Nursi menyatakan bahawa
masalah dan cabaran besar bagi kaum Muslimin adalah kejahilan, kemiskinan
dan perpecahan. Namun, Prof.
Al-Attas telah mengemukakan analisis beliau bahawa kebolehan mengenalpasti
masalah dan cabaran adalah satu hal besar yang perlu diperdalamkan lagi. Beliau
telah mempertautkan cabaran tersebut yakni punca sebenar bagi permasalahan kaum
Muslimin sebagai suatu tambahan untuk melengkapkan pernyataan Said Nursi tadi.
Dalam hal inilah renungan dan analisis Prof. Al-Attas dikira brilliant apabila beliau menyatakan
bahawa cabaran Muslimin adalah seperti berikut:
1.
Kekeliruan
dan kesalahan dalam ilmu yang menyebabkan keadaan:
2. Kehilangan
adab dalam kalangan umat. Keadaan
yang timbul dari (1) dan (2) adalah:
3. Kemunculan
pemimpin-pemimpin yang tidak layak untuk kepimpinan yang sah bagi umat Islam,
yang tidak memiliki taraf modal, intelektual dan spiritual yang tinggi yang
disyaratkan untuk kepimpinan Islam, yang melestarikan keadaan pada (1) di atas
dan menjamin penguasaan urusan umat yang berkelanjutan oleh pemimpin-pemimpin seolah
seperti mereka yang menguasai semua bidang.
Dalam hal ini juga ia telah melanggar
apa yang pernah dikatakan oleh Ibnu Khaldun iaitu “Tindakan Awal, Fikir Akhir”
dan “Begin with the end in mind” dari
Stephen Covey bahawa betapa pentingnya peranan ilmu sebagai langkah terawal
yang perlu diberi penekanan bagi melahirkan pemimpin yang sejati, punya adab serta layak memimpin sebuah bangsa.
Kenyataan ini juga dapat dibuktikan kekukuhannya menerusi idea gaya pemikiran ‘water logic’ oleh Edward De Bono yang
mana untuk menyelesaikan suatu permasalahan secara kritis dan tepat, adalah
perlu untuk mencari bibit punca sebenar masalah tersebut dan bertindak
membendungnya bermula dari situ.
Melalui pandangan dan
pengalaman dunia Islam pula, pada era nubuwwah dan sistem khilafah, dunia Islam
begitu pesat berkembang dan sangat membanggakan. Kejayaan ini seperti yang telah kita maklum,
ia bermula pada zaman kerasulan Nabi Muhammad SAW sewaktu baginda menerima
wahyu pertama membawa kalimah ”Iqra”
yang bermaksud “Bacalah”, sekaligus arahan daripada Rabbul Jalil kepada makhlukNya
agar menimba dan mengumpul sebanyak mungkin ilmu pengetahuan untuk difahami dan
dihayati. Seruan ini telah mengubah dan memberi suatu anjakan paradigma umat
manusia agar beralih dari belenggu kejahilan dan kegelapan menuju kepada jalan
yang penuh cahaya kebenaran. Sejak dari itu, pelbagai episod kejayaan umat
Islam dikecapi sehingga berjaya membuka 2/3 dunia ketika sampai ke zaman
kemuncaknya melalui peristiwa pembukaan kota Konstantinopel oleh kerajaan
Byzantine yang diketuai Sultan Muhammad Al-Fateh pada tahun 1453 Masihi. Tetapi
kejayaan ini tidak berkekalan apabila berlaku kewujudan Pemimpin Palsu yang lahir dari fenomena kekeliruan dan kepalsuan
ilmu oleh serangan Kebudayaan Barat dalam negara-negara dunia Islam3.
Akhirnya, kesatuan khilafah yang dibanggakan ini berjaya dipecahkan oleh Barat
melalui pengenalan dasar “Pecah dan Perintah”.
Meskipun
Negara-negara Islam telah mencapai kemerdekaan, namun kita masih lagi mengalami
penjajahan. Hal ini kerana kita masih belum membebaskan diri daripada
pembangunan sebenar, malahan masih tertakluk kepada melihat dan menilai
pembangunan itu secara fizikal semata-mata, bukan pembangunan dari sudut rohani
dan mentaliti. Kita masih gagal dalam perihal keilmuan kerana kita masih tidak
mampu membebaskan diri daripada mengikut konsep pembangunan ala Barat. Negara
Islam masih lagi dalam penjajahan ekonomi, kebudayaan, fizikal dan terutamanya
pemikiran. Bagi mereka yang sedar tentang kelemahan ini, mereka melihat bahawa
Negara Islam masih sedang dalam usaha membebaskan kaum Muslimin daripada penjajahan
pemikiran ini (Ghuzwatul Fikr).
Sehinggakan kita dalam masyarakat Negara Islam ini belum lagi boleh menyumbang
kepada tamadun melalui hasil yang benar-benar diperolehi daripada pemikiran
tamadun Islam seperti mana kejayaan tamadun Islam yang terdahulu.
Budaya
Ilmu
Faktor kewujudan
permasalahan di atas adalah disebabkan kurangnya perhatian untuk mempelajari
dan membudayakan ilmu-ilmu yang bersifat tulen. Yang mana akhirnya melahirkan
ahli-ahli masyarakat yang bebal dan bersikap anti-ilmu. Hal ini kerana ilmu itu
sifatnya benar, tulen dan tidak palsu. Pihak kebudayaan Barat telah
memperkenalkan sebuah teori pemikiran songsang yang dinamakan Sekularisme. Teori ini bertujuan untuk
memisahkan segala urusan keduniaan daripada konteks agama sebagaimana yang diyakini
oleh umat Islam. Ia telah diserap masuk ke dalam konteks keilmuan Islam dan
tercetusnya faktor permasalahan umat seperti mana yang telah saya sebutkan
tadi. Seorang muslim mesti mempercayai bahawa ilmu itu datangnya dari Rabbul
Jalil dan kedatangan punca ilmu itu pun adalah dari Dia Yang Maha
Berpengetahuan Luas. Akidah Islam wajib mempercayai bahawa Allah itu Maha
Benar, maka segala perkara yang datang dari Tuhan itu adalah benar, dan ilmu
itu juga semestinya bersifat benar. Hal inilah saya maksudkan di sini tentang
ilmu yang tulen.
Namun kini, agak sukar
untuk kita membezakan ilmu yang tulen dan palsu. Oleh itu, haruslah kita
kembali kepada definisi makna ilmu itu sendiri agar tidak lari dari tujuan
asal. Apa yang dimaksudkan dengan ilmu?
Menurut Tan Sri Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas, beliau telah
menakrifkan perihal ilmu sebagai “Merujuk
kepada Allah sebagai asal segala ilmu, ia (ilmu)
adalah ketibaan makna dalam diri seseorang. Apabila merujuk kepada diri sendiri
sebagai penafsir, ilmu adalah ketibaan seseorang kepada makna tentang sesuatu”.
Takrifan ini secara ringkas dan padat serta lengkap membayangkan peranan Allah
SWT sebagai sumber sebenar ilmu, serta diri manusia sebagai makhluk aktif untuk
mendapatkan ilmu. Dalam Islam, sumber ilmu merupakan akidah Islamiah yang mengithbatkan keupayaan manusia bagi
mencapai ilmu, yakni keyakinan, adalah melalui pancaindera yang sempurna, penggunaan
akal yang betul dan khabar yang
benar. Keyakinan, sama ada pada tahap ilmul
yaqin, ainul yaqin atau hakkul yaqin ialah anugerah Allah kepda
manusia. Oleh itu, pada tahap keyakinan, hasil pencapaian keilmuan manusia
bukan lagi bersifat manusia, tetapi Ilahi. Ilmu yang mencapai yakin, yakni
bukan tahap hipotesis, teori, syak, zan,
dugaan dan waham ialah akibat
daripada “pengajaran” Allah SWT, dan bersifat universal, bukan relatif.
Terdapat juga 2 sumber ilmu di atas yang ada pada pengetahuan Barat, iaitu pada
pancaindera dan penggunaan akal rasional, dan ia hanya ada pada takat itu.
Tetapi pengetahuan Barat tidak mempunyai perkhabaran yang benar sebagaimana
wujud dalam akidah Islam seperti yang telah diterangkan tadi.Oleh hal yang
demikian, untuk mencapai makna tepat di atas dalam diri seseorang, perlu satu
gerakan pencarian ilmu, memahami serta menghayatinya, dan akhirnya diterjemah
dalam bentuk perbuatan dan tindakan. Perihal inilah yang dinamakan gerakan Budaya Ilmu.
Budaya ilmu antara maksud
lain adalah kewujudan suatu keadaan yang mana setiap lapisan masyarakat melibatkan
diri, baik secara langsung ataupun tidak dalam kegiatan keilmuan bagi setiap
kesempatan. Budaya ilmu juga merujuk kepada suatu keadaan yang mana segala
tindakan manusia baik di tahap individu, apatah lagi di peringkat masyarakat,
diputuskan dan dilaksanakan berdasarkan ilmu pengetahuan sama ada melalui
pengkajian mahupun perbincangan syura.
Ilmu
Menuju Hikmah
"Sebagaimana (Kami telah menyempurnakan nikmat Kami kepadamu) Kami telah mengutus kepadamu Rasul di antara kamu yang membacakan ayat-ayat Kami kepada kamu dan mensucikan kamu dan mengajarkan kepadamu Al-Kitab dan Al-Hikmah, serta mengajarkan kepada kamu apa yang belum kamu ketahui." (al-Baqarah: 151)
Menurut daripada potongan ayat di atas, dijelaskan tentang ketinggian tahap hikmah berbanding ilmu pengetahuan, maklumat, kemahiran, fakta dan data. Hikmah merupakan sebuah ucapan yang sesuai dengan kebenaran, falsafah, perkara yang benar dan lurus, keadilan, pengetahuan, dan lapang dada. Tahap-tahap hikmah boleh dilihat dan diteliti dalam gambarajah di bawah. Definisi hikmah dari sudut bahasa mempunyai 9 pengertian; keadilan, tahan marah, kenabian, suatu yang tidak memperlihatkan kejahilan, tiap-tiap perkataan yang bertepatan dengan haq (kebenaran), meletakkan sesuatu pada tempatnya, perkataan yang bertul dan tepat, sesuatu yang mencegah berlaku kerosakan, mengetahui sebaik-baik perkara dengan sebaik-baik ilmu.
Hikmah dapat dicapai bermula daripada data dan fakta yang diperolehi melalui pengalaman peristiwa serta uji kaji yang dilaksanakan. melalui data dan fakta tersebut, dapatan maklumat akan menyusul sebagai pengetahuan am, dan ia bertukar menjadi ilmu sekiranya maklumat tadi memberi ketibaan makna pada diri seseorang dengan kaedah berfikir. Kemudian apabila diperdalamkan lagi ilmu tersebut, dengan mencari pelbagai penjelasan dari segenap pandangan, akan muncul suatu kefahaman yang kukuh dalam pemikirannya. Akhir sekali akan diterjemahkan kefahamannya tadi dalam bentuk tindakan pada tahap yang terbaik agar dapat dirasai oleh orang lain dan dirinya sendiri. Di situlah capaian maknanya kepada Hikmah.
(Sambungan Siri 2 - Strategi Pembinaan Budaya Ilmu Dalam Kalangan Generasi Muda Islam - Siri 2.html )
No comments:
Post a Comment